Direktlänk till inlägg 21 maj 2009

Det blir en fredag utan fredagsgodis för unga fröken Eriksson.

Av chokladpudding - 21 maj 2009 22:46

Nä usch vilket humör dottern har ibland, och usch va hon kan vara tyken rent ut sagt.

Härom veckan så tappade hon en strumpa i en låååååång rutchkana och då blev konversationen följande.


Dottern: -"Mamma! Hämta den!" (bestämd, nästan beodrande tonläge).


Jag: -"Nej, den kan du åka ner och hämta själv"


Dottern: (stampar med foten i marken) -"Nej! Det skall DU göra!"


Jag: -"Nej, du kan hämta den när du endå åker ner."


Dottern: -"Då säger jag till pappa att jag inte vill ha dig!"


Jag: -"Jasså minsann, det vill du inte? Tänk på att det fredag imorgon!"


Dottern: (helt förtvivlad) -"Joooo, jag vill ha dig! Förlååååt! Jag vill!"



Hon ändrar sin attityd väldigt fort när man "hotar" med att fredagsgodiset försvinner!

Hon fick sitt kära godis dagen efter, men denna fredagen (imorgon) blir det inget!

Dottern hade tjatat halva dagen om att jag skulle göra rabarberkräm, så jag ställer mig på sena eftermiddagen och kokar rabarberkräm och den får stå och svalna medans hon tittar på Bolibompa.

Hela tiden tjatar hon om den här krämen....-"Är den klar?" -"Har den svalnat!" -"Får jag kräm nu!?"

När hon sen väl får sin kräm efter Bolibompa så vill hon plötsligt inte ha den och skjuter undan skålen. Jag säger till henne att nu får hon faktiskt äta upp den så som hon tjatat....men hon vägrar.

Då förklarar jag att hon får sitta kvar på köksstolen tills hon ätit upp eller så blir det inget fredagsgodis....för sådär beter man sig inte.

Hon blir givetvis förtvivlad....sitter kvar i köket i nästan en timme. Jag tittar till henne då och då och såg hur hon bara petade med skeden i krämen. När jag kollar henne sista gången (då det gått nästan just en timme) så har hon somnat där på köksstolen.....och all kräm va kvar.

Så denna fredag blir det inget godis för det får bli en läxa helt enkelt.


jag vet inte hur era 5 åringar är, men jag kan bli chockad av vilka ord och fraser hon använder och på hennes svängiga humör samt dåliga attityd.

Är vi så usla föräldrar eller är 5 åringar sådana???????


Även om man älskar sina små liv och tycker att dom är världens goaste och härligaste ungar som förgyller ens liv så är det fan inte alltid en dans på rosor när det gäller deras utveckling med tillhörande trots.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av chokladpudding - 20 juni 2009 18:20

Jag har flyttat!!!!!   www.metrobloggen.se/miarydell     .. 

Av chokladpudding - 17 juni 2009 22:08

Jag har packat mina kartonger och flyttat in på Metrobloggen!! www.metrobloggen.se/miarydell     Hoppas att ni kommer och hälsar på mig där!!!  Denna blogg kommer fortfarande att finnas kvar som den är, men ifortsättningen bloggar jag på min nya adre...

Av chokladpudding - 17 juni 2009 07:06

Har faktiskt sovit gott inatt...trots molande värk i magen...och när jag vaknade imorse så trodde jag att det va över. Men så fick jag plötsligt smärtor igen och då tänkte jag "att nu får jag nog ringa till vårdcentralen". Men....(nu skall jag berätt...

Av chokladpudding - 17 juni 2009 07:05

 .... 

Av chokladpudding - 16 juni 2009 21:57

Idag har det varit sommarfest på tösens avdelning. Det va meningen tt denna fest skulle hållas utomhus, men himlen va kolsvart och den öppnade sig med besked. Det öste ner regn och hagel....men barnen satt i fönstret och kollade förundrat på det som...

Ovido - Quiz & Flashcards